class="single single-post postid-21138 single-format-standard">

Excesele alimentare de sãrbãtori

carne rosie slide

Excesele alimentare de sãrbãtori sunt consecinte aproape inevitabile ale traditiei de a umple masa festivã cu preparate diversificate si hipercalorice. Plãcerea de a savura feluri de mâncare apetisante este temporarã, însã efectele sale în urma unui abuz rãmân valabile pe termen lung. Dacã doriti ca anul acesta sã evitati pe cât posibil indigestia si cele câteva kilograme acumulate în timp record de sãrbãtori, alegeti o strategie mai “isteatã” de a va bucura de bunãtãtile Crãciunului si ale Revelionului. O strategie mai isteatã si, evident, mult mai sãnãtoasã!

Consecintele exceselor alimentare

Conform unui studiu de datã recentã, 43 la sutã din românii de la orase au obiceiuri alimentare nesã nãtoase si nu respectã orarul meselor. Printre obiceiurile alimentare proaste se numãrã faptul cã alimentele sunt selectate în principal dupã gust, fãrã a se tine cont de valorile nutritive. În plus, în perioada Sãrbãtorilor de iarnã, românii au obiceiul de a consuma cantitãti uriase de mâncare si, în special, preparate din carne. Si cum alcoolul nu poate lipsi într-o zi de sãrbãtoare, se fac abuzuri si în aceastã directie. Consumul necumpãtat de hranã în perioada sãrbãtorilor nu este doar o indulgentã inofensivã, ci o adevãratã amenintare pentru sãnãtate. Indigestia, flatulenta si extensia abdomenului sunt trei dintre simptomele imediate ale exceselor alimentare, care produc un disconfort fizic accentuat. Mai mult decât atât, mesele festive copioase cresc semnificativ riscul producerii unui atac cardiac, al unei crize biliare sau aparitiei unei stãri periculoase de ametealã. Cantitatea de calorii ingeratã la o singurã masã festivã de sãrbãtori poate atinge pragul de 4.500 de calorii si 229 de grame de grãsime, ceea ce se poate traduce printr-o avalansã de mâncare pe care organismul este fortat sã o gestioneze. Astfel se explicã cresterea alarmantã a cazurilor de indigestie, toxiinfectie alimentarã si alte urgente de acest tip înregistrate de spitale în preajma sãrbãtorilor. În mod normal, dupã un exces alimentar resimtit de creier, sistemul intestinal secretã un hormon care cauzeazã senzatia de greatã. Însã acest mecanism natural de autoprotectie se poate declansa cu întârziere, crescând riscul aparitiei diverselor probleme fiziologice, unele deja amintite.

Porcul, cea mai bunã… legumã?!

Carnea, ouãle, laptele si brânza sunt elemente de bazã în alimentatia zilnicã a românilor. Este adevãrat cã, mai ales în sezonul rece, carnea este o sursã excelentã de energie, datoritã continutului ridicat de proteine, vitamine si minerale. Aceasta contine cantitãti mari de fier (mai ales organele), dar si calciu, sulf, magneziu, complexul de vitamine B si vitaminele A si D. În acelasi timp însã, carnea, în special cea de porc sau de vitã, este bogatã în grãsimi saturate, greu asimilabile de organism. Conform statisticilor actuale, aceste grãsimi sunt unul dintre principalii factori favorizanti ai bolilor cardiovasculare. Carnea este greu de digerat, fiind necesare 15-20 de ore pentru a fi absorbitã în intestin. Prin procesul de digestie, multe dintre toxinele din carne sunt acumulate în ficat, rinichi si în intestinul gros. Caseina, o proteinã continutã de produsele lactate, este, de asemenea, greu de asimilat. O dietã bazatã pe carne si alte produse animale poate duce, pe termen lung, la cresterea nivelului de colesterol si a tensiunii arteriale, la aterosclerozã, dar si la gutã, artritã, cancer colorectal sau hepatic. În plus, dacã nu este gãtitã la temperaturi corespunzãtoare, carnea, în special cea tocatã, este un mediu propice pentru microbi si bacterii, putând duce la aparitia toxiinfectiilor alimentare. ATENTIE: Aproape jumãtate din orãseni tin cont de gustul mâncãrii si nu de valoarea nutritivã atunci când o aleg.

Murãturile si afumãturile – capcane gustoase!

Numeroase studii aratã cã excesul de sare creste riscul de accidente vasculare cerebrale, cancer de stomac, osteoporozã si afectiuni renale. Si cum masa de Crãciun include cel mai adesea si murãturi, preparate afumate sau brânzeturi pãstrate în saramurã, în aceastã perioadã, aportul de sare creste considerabil. De aceea, este indicat sã evitati sãrarea mâncãrilor, mai ales dacã aveti hipertensiune. Mai trebuie mentionat cã prin procesul de afumare al alimentelor sunt degajate hidrocarburi aromatice, care pot crea si probleme hepatice sau biliare.

Care este necesarul de proteine?

Un raport al Uniunii Internationale a stiintelor Nutritiei aratã cã necesarul de proteine pentru un adult poate sã varieze de la o tarã la alta între 36 si 110 grame pe zi. Aceasta înseamnã cã aproximativ 15- 20% din aportul caloric zilnic trebuie sã provinã din proteine. Pentru o alimentatie echilibratã, grãsimile saturate nu trebuie sã depãseascã 10% din totalul caloriilor consumate zilnic, deoarece cresc nivelul colesterolului.

Dupã masã, un desert usor

Dulciurile si produsele de patiserie vã pot agrava starea de sãnãtate, mai ales dacã aveti diabet zaharat, hipertensiune arterialã sau obezitate. Desi Crãciunul nu mai este acelasi fãrã cozonac, acesta trebuie consumat cu moderatie sau chiar înlocuit cu un desert mai putin nociv. Excesul de produse ce contin fãinã albã si amidon poate duce la tulburãri digestive si favorizeazã aparitia gastritei hiperacide si a colitei de fermentatie. De asemenea, consumul excesiv de dulciuri solicitã pancreasul, precum si alte functii metabolice, pe termen lung putând apãrea diabetul, gastrita, ulcerul si obezitatea. Alimentatia traditionalã româneascã, a românului de rând, care variazã în functie de regiune, este în general protectivã pentru colon, pancreas si intestine. Este bogatã în fibre, contine o cantitate redusã de grãsimi si proteine animale, date fiind (mai ales) posturile lungi. Însã, din cauza metodelor de conservare a cãrnii (jumãri, afumare, sãrare), predispune la cancer gastric. Excesele alimentare care au loc în perioada Crãciunul pot determina însã afectiuni acute digestive. Dupã un post de sãptãmâni, românul începe sã se “ghiftuiascã” cu produse din carne de porc, variate si gustoase (sarmale cu slaninã, cârnati piperati, suncã, maioneze etc.), la care se adaugã un pahar. Toate acestea pot precipita colica biliarã, pancreatita acutã (boalã gravã, care poate fi fatalã), gastritele etc. ATENTIE: Dacã existã boli preexistente, de exemplu boli hepatice, încãrcãtura alimentarã poate duce la declansarea unei encefalopatii hepatice, a comei sau a unei hemoragii digestive. Un om sãnãtos si ponderat, care începe festinul cu mese mici, va fi ferit de probleme digestive în aceastã perioadã.

Efectele devastatoare ale excesului de alcool

Un alt obicei al românilor, dar nu numai, este ca, mai ales în perioada Sãrbãtorilor, sã facã excese în privinta consumului de alcool. Acesta nu se digerã la fel ca celelalte alimente, doar o parte din moleculele de alcool fiind metabolizate de enzimele din intestin. Restul trec prin peretii stomacului direct în sânge, rãspândindu-se în tot corpul si, implicit, la creier. Din aceastã cauzã, la cinci minute dupã ce ai bãut alcool, începi deja sã simti efectele. Este suficientã o cantitate micã de alcool pentru a afecta pãrtile creierului responsabile cu starea noastrã de alertã. Pe mãsurã ce nivelul de alcool creste, efectul se propagã si asupra altor pãrti ale creierului, cum sunt cele responsabile cu miscarea si cu orientarea în spatiu. Dacã este consumat în cantitãti mari si pe perioade lungi de timp, alcoolul poate duce la probleme serioase de sãnãtate, cum ar fi hepatitã cronicã, cirozã, dar si boli cardiovasculare, ulcer digestiv, gastritã sau cancer intestinal. ATENTIE: Se considerã cã ai consumat alcool în exces dacã depãsesti trei pahare pe zi.

Ameliorarea disconfortului dupã abuzul alimentar

Disconfortul resimtit dupã abuzul alimentar este extrem de neplãcut, însa existã metode eficiente prin care stãrile de rãu pot fi ameliorate si combãtute cu succes. 1. Puneti-vã în miscare. Nu vã întindeti în pat dupã o masã copioasã. Miscarea dupã abuzul alimentar ajutã la ameliorarea stãrii de spirit, stimularea circulatiei sanguine si la accelerarea proceselor metabolice de ardere a grãsimilor. 2. Luati un medicament antiacid. Medicamentele antiacide, luate imediat dupã masã, absorb acidul stomacal în exces, ameliorând anumite dureri cauzate de excesul alimentar si consumul prea rapid de hranã. 3. Beti un ceai din plante. Imediat ce experimentati senzatia de prea plin, însotitã de dificultatea de a respira normal, interveniti înainte ca greata si balonarea sã vã copleseascã. O bunã solutie este sã consumati un ceai din plante (mentã, rozmarin, busuioc, salvie) care sã stimuleze digestia. 4. Consumati o bãuturã diureticã naturalã. Starea de rãu de dupã un festin bogat în preparate copioase si bãuturi alcoolice poate fi amelioratã cu ajutorul unei bãuturi diuretice naturale, un cocktail tonic cu otet de cidru. Amestecati o linguritã din acest produs natural cu un pahar de apã cãldutã si beti continutul pe stomacul gol, înainte de micul dejun. Un alt ingredient binevenit este sucul de lãmâie. 5. Consumati alimentele potrivite la urmãtoarea masã. Un mod eficient de a ajuta corpul sã se refacã dupã un exces alimentar este sã consumati o masã usoarã, cu fibre si proteine, adicã din fructe, legume si cereale integrale, dar si cu proteine pure, precum carnea de pui fãrã piele, peste, fasole, nucile sau produse din soia. 6. Hidratati-vã corespunzãtor. Este foarte important ca, dupã un abuz alimentar sau alcoolic, sã ajutati corpul sã elimine toxinele si resturile digestive din colon. Puteti realiza acest lucru printr-o hidratare corespunzãtoare, consumând cel putin 1-2 pahare de apã în prima jumãtate de orã de la debutul simptomelor. 7. Consumati fructe. Fructele ajutã digestia atât prin continutul bogat în fibre, cât si prin aportul important de vitamina C. Ananasul este un detoxifiant natural pentru ficat, care contribuie eficient la metabolizarea optimã a grãsimilor ingerate. Fructele de kiwi sunt bogate în vitamina C, importantã pentru facilitarea digestiei, întãrirea imunitãtii si combaterea stãrii neplãcute de greatã.

Trusa ta de prim ajutor

• Extradigest usureazã digestia si tranzitul gastroduodenal, faciliteazã asimilarea substantelor nutritive, reduce balonarea, cefaleea si somnolenta.
• AbocaBio Anacid – se recomandã în reducerea hiperaciditãtii gastrice. Produsul ajutã la normalizarea pH-ului stomacului.
• Carbon Plus ajutã la reechilibrarea florei intestinale. Suplimentul alimentar are un efect antibalonare si asigurã eliminarea gazelor.
• BioFerment echilibreazã flora intestinalã si nivelul lipidelor, înlãturând disconfortul cauzat de problemele digestive.
• Buscopan are efect de calmare a durerilor abdominale. Este un antispastic ce actioneazã asupra crampelor intestinale exact unde este nevoie.
• Dulcolax (drajeuri) si Dulcopic (picãturi) sunt indicate în caz de constipatie.

*** Va invitam sa ne sustineti munca în favoarea vasluienilor cu un LIKE si un SHARE pentru pagina de facebook www.facebook.com/www.vasluionline.ro ***

Related posts:

Sursa: monitoruldevaslui.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*


*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>