class="single single-post postid-34545 single-format-standard">

Transportul în comun din Bârlad, la mâna consilierilor locali: Condiţii draconice

autobuz_barlad

upă cum arată documentaţia pregătită în vederea licitaţiei, cu condiţii extrem de greu de îndeplinit, nu ar fi exclus ca, în următorii şase ani, să nu mai vedem autobuze prin Bârlad. Firma care va câştiga transportul în comun trebuie să dispună de cel puţin 12 autobuze şi nouă microbuze cu aer condiţionat şi dispozitiv pentru accesul persoanelor cu handicap, să investească pe puţin 270.000 de lei, să fie pregătită să suporte din propriul buzunar alţi circa un milion de lei pentru subvenţionarea biletelor acordate gratuit şi să plătească o redevenţă lunară de minimum 18.000 de lei.

Deşi actualei societăţi care asigură transportul public în comun din Bârlad, în speţă SC Unistil SRL, i s-a prelungit contractul de concesiune până în luna mai, autorităţile locale pregătesc deja licitaţia publică pentru următorii şase ani. Viceprimarul Dorin Apostu a anunţat că documentaţia (regulament, caiet de sarcini, studiu de oportunitate etc.) trimisă spre avizare Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC) este pregătită pentru a fi dezbătută în Consiliul Local, astfel încât, ulterior, să poată fi organizată licitaţia pentru delegarea gestiunii serviciilor de transport public local.
În acest sens, mâine, de la ora 15, va avea loc o şedinţă extraordinară în cadrul căreia aleşii urbei trebuie să se pronunţe asupra respectivelor documente.

Cu sau fără dedicaţie?

Dacă, în 2009, când câştigătoare a ieşit SC Unistil SRL, s-au lansat acuzaţii cum că licitaţia a fost aranjată în aşa fel încât numai această firmă să poată participa, noul Regulament de organizare şi funcţionare a serviciului de transport public local în Bârlad prevede atât de multe obligaţii pentru concesionar, încât nu ar fi exclus ca niciun transportator să nu depună oferte. Spre exemplu, societatea care va câştiga licitaţia se obligă să aducă îmbunătăţiri calităţii transportului public, să ofere condiţii de siguranţă şi confort pentru călători, dar şi să încheie poliţie de asigurări de risc pentru persoanele transportate şi bunurile acestora.
Tot prin Regulament, firma concesionară se obligă să afişeze în partea din faţă şi laterală dreapta a autobuzelor indicativul şi capetele traseului, iar acestea să fie iluminate corespunzător, să informeze călătorii cu privire la denumirea staţiei ce urmează, să asigure vânzarea biletelor/abonamentelor nu doar în autobuz, ci şi în staţii, să monteze în toate staţiile panouri cu informaţii (codul traseului, intervalele de succedare a curselor, hărţi simplificate ale traseelor şi staţiilor).
Noul concesionar trebuie să asigure transportul gratuit al copiilor sub cinci ani, să folosească autovehicule cu locuri rezervate pentru persoane cu handicap, bătrâni, femei însărcinate şi persoane cu copii în braţe, iar autobuzele să fie dotate cu dispozitive pentru a facilita accesul persoanelor cu handicap, precum şi cu panouri de afişaj pentru persoanele cu handicap vizual şi auditiv. De asemenea, trebuie să asigure zilnic salubrizarea, spălarea şi dezinfectarea autobuzelor, lucru care în prezent nu se întâmplă.
Totodată, se prevede că transportatorul are dreptul să întrerupă prestarea serviciului, dacă primăria nu-şi respectă obligaţiile contractuale, să actualizeze semestrial tarifele cu rata inflaţiei şi să includă în preţul biletelor şi primele de asigurare pentru călători şi bagajele lor.

Investiţiile, suportate de transportator

În caietul de sarcini, care trebuie, de asemenea, aprobat de consilierii locali, sunt prevăzute o serie de condiţii ce trebuie îndeplinite de firmele înscrise la licitaţie. În plus, se menţionează că transportatorul va suporta cheltuielile cu investiţiile şi un procent din subvenţiile acordate pentru unele categorii de călători (pensionari, sportivi, persecutaţi politic etc.) şi că va plăti municipalităţii o redevenţă minimă de 18.000 de lei/lună. Firmele interesate nu au voie să se înscrie la licitaţie cu vehicule mai vechi de zece ani, care trebuie să îndeplinească cel puţin normele de poluare EURO 4.
Firma desemnată câştigătoare este obligată ca, în maximum 18 luni de la semnarea contractului de delegare, să realizeze investiţiile minime impuse prin contract. Acestea constau în implementarea unui sistem integrat de management al traficului pe traseele principale, IRB – Gară şi IRB – Liceu, care acoperă 30 de staţii şi 12 autobuze, care să permită afişarea în timp real a informaţiilor despre timpii de aşteptare a mijloacelor de transport care ajung în fiecare staţie. Valoarea investiţiei este de circa 150.000 de lei.
Transportatorul se obligă să suporte o parte din călătoriile subvenţionate. În cazul vârstnicilor cu pensii mai mici de 600 de lei, va acoperi 65%, ca şi la donatorii de sânge, la persoanele cu handicap şi asistenţii acestora – 50%. Costul biletelor de care beneficiază gratuit elevii sportivi şi persoanele persecutate politic este suportat în totalitate de municipalitate.
Un element de noutate este faptul că va fi înfiinţat un traseu pentru a deservi populaţia din cartierul Munteni, cheltuielile fiind suportate de concesionar. În plus, valoarea investiţiilor pentru îmbunătăţirea serviciului de transport (altele decât cele impuse prin caietul de sarcini) este impusă la minimum 120.000 de lei. Aici ar intra construirea de noi staţionare acoperite şi dotate cu scaune (zece bucăţi).
La licitaţie se vor putea înscrie numai firmele care vor putea achita o garanţie de participare de 60.000 de lei, au măcar 12 autobuze (nouă pe trasee şi trei de rezervă), cu un total de 50 de locuri, şi nouă microbuze (şapte pe trasee şi două de rezervă), cu minimum 14^1 locuri, şi dispun de cel puţin 38 de şoferi.
Rămâne de văzut dacă documentaţia va fi aprobată mâine de consilieri în această formă sau dacă se vor aduce schimbări majore.

** Va invitam sa ne sustineti munca în favoarea vasluienilor cu un LIKE si un SHARE pentru pagina de facebook  https://www.facebook.com/ConectatiVaslui/

Related posts:

Sursa: obiectivvaslui.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*


*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>